pondělí 28. července 2014

Ramadán / Rozhovor s Andreou

Muslimům tyto dny končí postní měsíc ramadán. Sama držím půst na Jom Kippur a vždycky mě zajímalo, jaké to je postit se na rozdíl od našeho od soumraku do soumraku po celý měsíc - i když "jenom" od rána do večera. Nedávno jsem se díky svému blogu seznámila s Andreou, která vede magazín LOHAS a která je muslimka. Poprosila jsem jí, jestli by mi tajemství měsíčního postu trochu neodhalila...

Co pro tebe ramadán znamená? 
Je to na jednu stranu jednoduché a na druhou celkem složité. Většina muslimů, kteří berou svou víru vážně, považuje ramadán za opravdový svátek, možnost být více s Bohem a se svými blízkými. Zastavit se a projevit Bohu svou úctu. Já to tak bohužel nemám - tedy úctu projevuji, ale trápím se. Do fáze poklidu a radosti z půstu jsem ještě nedospěla. Pro mě je ramadán z hlediska fyzického i psychického poměrně velké utrpení. Za prvé mám opravdu problém s ovládnutím svých emocí, které mě v hladu nekontrolovatelně přepadají a jsem navíc jako celkem slušný workholik strašně frustrovaná svou neschopností cokoliv pořádného dělat či promýšlet. Jsem stále unavená a pekelně nervózní, takže místo toho, abych se zbavila svých neurotických nešvarů, ve mně propukají ještě víc a nejvíc to odnesou moji blízcí, i když účinek ramadánu má být v té kontrole sebe sama přesně opačný… No a pak mám taky hlad a jsem nevyspalá, protože jím v noci a chodím spát s plným břichem - i když toho tak jako tak do sebe moc nedostanu. Určitě jsem o ramadánu nikdy nezhubla. Často mě potkávají krize a jídlo ve finále úplně nesnáším. Zatím mám hlavně problém s tím ramadán vůbec vydržet až do konce. Jako žena odpočívám, když mám menstruaci a letos se nepostím vůbec, protože mám 5 týdnů do porodu. Striktně dodržuji i porušení půstu během cestování - sednout do auta s prázdným žaludkem, to prostě nedávám.

Ale pro všechno špatné musím vynést na světlo i to dobré, které je důležitější. Během ramadánu zažívám i velkolepé chvíle. Učím se sebeovládání - nikdy dřív jsem nedokázala měnit svou povahu a charakter myšlení prací na sobě, teď to jde a je to úžasný… Je to čas, kdy mám možnost na sobě pracovat. Minulý rok jsem díky ramadánu nadobro přestala kouřit – je to prostě ve všech směrech dobrá věc, i fyzicky se nakonec cítím líp, jen to pořád neumím správně uchopit, a to už se o ramadán ve vší počestnosti „pokouším“ skoro 10 let – opravdu jsem to dokázala na 100% asi jen 2x… Hrozně mě to posouvá a vážím si lidí, kteří to dokážou bez cavyků – to mně moc nejde.

Máš každý rok nějaká témata, ke kterým se během tohoto svátku vracíš?
Jednoznačně je to chudoba. Když máte hlad, tak soucítíte mnohem víc s těmi, kteří ho mají také. Dala bych všechny peníze, které vydělám, těm, kteří takhle trpí. Naprosto mě drtí představa, že by má dcera musela každodenní hlad zažívat a neměla možnost si šťastně hrát, nemohla pořád někde něco uzobávat, napít se, kdykoliv je třeba apod. Tohle fakt prožívám a vhání mi to slzy do očí. Nevím, co dělat, ale tyhle pocity jsou jedním z důvodů, proč jsem začala psát o udržitelném životním stylu, proč jsem se začala zabývat lidskou solidaritou a proč z vlastních zdrojů financuju Magazín LOHAS.

Jak letos oslavíš Eid al-Fitr - konec ramadánu?
Letos slavit nebudu. Jsem u své mamky, kde samozřejmě ramadán nedrží, ačkoliv ho plně respektují, čehož si vážím. Manžel se asi pořádně a šťastně po měsíci nají a půjde na velkou společnou modlitbu. A dceři, které budou čtyři roky, už podruhé koupíme nějaký pěkný dárek a kdyby byla v Praze, půjde na modlitbu s ním. Pro děti je konec ramadánu něco jako u nás Vánoce. Už jsem dneska koukala, že to asi vyhraje nějaká levnější forma Lega pro holky, ale vybere si sama – zatím to totiž moc nechápe, tak se snažíme propojit jí půst s maximem pozitivních vjemů včetně společenských večeří s přáteli, společného rodinného vaření podle toho, na co má chuť, či dárků – je to trochu komerční, ale je to tak... Těším se na tu úlevu, kterou cítím i skrze svého muže, který bude zpět běžně výkonný v práci i doma, bude normálně včas chodit spát a během dne mě bude moct i silně obejmout nebo políbit.

Máš nějaký oblíbený recept, kterým ramadán zakončuješ?
Rozhodně to není nic tradičního, protože tradičních marockých a arabských jídel sníme o ramadánu všichni kila, litry a hory. Spíš bych to viděla na nějaký pořádný hovězí stejk s vejcem nebo něco ne úplně zdravého a pro ramadán běžného, klidně i českou rajskou s knedlíkem. Ale třeba letos manžel o ramadánu dělal Pastillu a tu já bych mohla jíst klidně pořád - k snídani, obědu i k večeři. Takže tu bych dala s chutí i teď.
---
Andree i všem ostatním muslimům přeji Eid Mubarak (požehnaný svátek) a klid a mír, který v mnoha zemích, kde islám dominuje, bohužel není poslední dobou samozřejmostí. 

10 komentářů:

  1. Radko není prosím pravda, že i v Koránu se hlásá antisemitismus ? Mnoho Židů mi toto potvrdilo, ale já přesto jsem dodnes nedokázala pochopit proč jsou tam takové věci napsány. Eva

    OdpovědětVymazat
  2. Evo, v Koránu se jistě nehlásá antisemitismus, ale některá fakta, která se týkají jistých historických momentů, jsou vykreslena, jako chybné kroky - to, že Židé byli prvním vyvoleným národem, s sebou podle mě nutně nese i to, že jako první činili své lidské chyby - kdyby je neudělali oni, udělal by je jiný národ, v Koránu Bůh jen s jistou "hrůzostrašnou" dikcí - tak je psán celý Korán - na ty chyby upozorňuje, aby všechno lidstvo poučil, na tom nevidím nic špatného. Ovšem, kdo chce hledat protižidovskou náladu v Koránu, jistě ji tam najde, stejně jako kdo chce psa bít - takové už je lidské myšlení, bohužel. Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A samotný Korán je tedy napsán B-hem nebo jej vymyslel člověk ? Samotná existence protižidovských veršů je jasným dokladem antisemitismu, pokud to nevíte. Eva

      Vymazat
    2. Evo, otázka, jestli je Bible či Korán napsán (v případě Koránu spíš nadiktován) Bohem či člověkem se v dnešní době a v našich zeměpisných šířkách odvíjí od víry každého z nás. O tom, proč existuje antisemitismus existuje mnoho učených knih a není na to jednoduchá odpověď. Podle mě antisemitismus v náboženských textech pouze odráží dobové pozadí. Pavel a první křesťané stejně jako Mohamed či později třeba Martin Luther, který také napsal několik antisemitských knih, doufali, že se židé přidají k nim. Když se tak nestalo, projevila se u nich lidská zášť. Anebo lze antisemitismus vysvětlit tak jako to výše popsala Andrea. V každé době pak existují lidé, kteří na tyto zmínky slyší. A to zase vychází z jejich dobové situace. Ještě nedávno byla největším nositelem antisemitismu katolická církev, zatímco muslimové a židé spolu vycházeli poměrně dobře. Mnoho muslimů vzhlíží k době pozdního středověku, kdy v Andalusii všechna tři náboženství pod nadvládou arabů žila v míru a prosperitě. Díky muslimům z té doby máme přeložené antické texty a život ulehčený mnoha vynálezy a objevy – například v lékařství. Celé to skončilo dobytím Granady a španělskou rekatolizací. Sama bych si přála, aby se lidé dokázali k takovému soužití jednou vrátit… Útočit dnes na islám (nemyslím tím legitimní kritiku politiky některých islámských a islamistických států) je stejně zjednodušené jako je kritika judaismu a antisemitismus.

      Vymazat
    3. Paní Radko četla jsem Váš komentář a zaráží mě několik věcí. Po dobyvačných válkách, které Mohammed vedl a zabil bezpočet lidí, aby si nakonec jeho následovníci v Andalusii hráli na mírotvorce a samozřejmě s ustanovenou džizjou (daň pro nemuslimské obyvatelstvo), Vy skutečně máte tu drzost mluvit o míru a prosperitě ? O tom antisemitismu co psala Eva snad jsou jasné podklady. Sám prorok Mohamed nechal povraždit židovský kmen(Banu Quraiza) u Mediny- to není jasným důkazem antisemitismu? Prorok nechá povraždit Židy a prochází mu to tak snadno, dokonce ani vy sama tu moc nekřičíte, jak takovému člověku to projde tak snadno-dokonce je stále glorifikován. Buď to svědčí o Vaší zásadní neznalosti nebo hůře - totálním pokrytectví, což vidím jako první možnost. Monika

      Vymazat
    4. Samozřejmě v Koránu pro antisemitismus podklady jsou. Stejně jako v Bibli, textech mnoha filosofů, reformátorů a politiků. To vůbec nepopírám. I na situaci v Andalusii se samozřejmě můžeme dívat různě, ale pravda je, že rekatolizace zase nepřinesla nic dobrého muslimským a židovským obyvatelům. Jeden výklad historie prostě neexistuje, záleží na tom, jak ji chcete číst...

      Vymazat
  3. Já jsem už asi totálně zmatená, proč by B-h posílal nějakému prorokovi další náboženství, když naše už bylo dostačující a nebyl v něm obsažen žádný antisemitismus ? Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evo, odpověď na tuto otázku hledejte v knihách teologů vašeho náboženského vyznání. Podle toho, jak píšete B-h soudím, že jste židovka. V judaismu se obecně věří, že křesťané i muslimové se modlí ke stejnému Bohu jako my a my bychom jejich víru měli respektovat. Před křesťanstvím a islámem sice žádný antisemitismus nebyl, ale že by Tóra a Tanach dokládaly nějaké mírumilovné soužití mezi lidmi, to se taky zrovna říct nedá…

      Vymazat
  4. Radko, mne na tom tvem blogu bavi, jak si nenapadne rozsirim jako klasicky ateista obzory. wow. klobouk dolu za tvou otevrenost, prehled i nadhled!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je krásná pochvala, díky moc! I já si díky blogování rozšiřuju obzory...

      Vymazat